Bent u niet tevreden over hoe een uitkeringsinstantie (bijvoorbeeld de gemeente, UWV of de SVB) u behandelt? Dan kunt u een klacht indienen.
Waarover klagen?
U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen over de volgende dingen:
- U hebt niet genoeg informatie gekregen, of verkeerde informatie.
- U moet heel lang wachten op een oproep.
- U wordt steeds niet teruggebeld.
- U bent erg onvriendelijk te woord gestaan, bijvoorbeeld met discriminerende of kleinerende opmerkingen.
Bent u het niet eens met een beslissing van een uitkeringsinstantie (uw aanvraag is bijvoorbeeld afgewezen)? Dan kunt u geen klacht indienen maar moet u bezwaar maken tegen die beslissing.
Wacht u op een beslissing die al lang genomen had moeten worden? Dan kunt u de uitkeringsinstantie met een brief om een dwangsom vragen.
Hoe klagen?
U dient uw klacht in door de uitkeringsinstantie te bellen of een brief te schrijven. Een medewerker van de instantie neemt dan contact met u op. Soms kan het probleem snel opgelost worden, maar soms is dat niet mogelijk. Dan krijgt u een uitnodiging om uw klacht te bespreken. Dat kan via de telefoon of op het kantoor van de instantie. U mag iemand meenemen. De instantie moet uw klacht binnen 6 tot 10 weken helemaal afhandelen.
Tip
Veel uitkeringsinstanties hebben een speciaal klachtenreglement. Daarin staat precies hoe uw uw klacht kunt indienen en hoe uw klacht behandeld wordt. U kunt dit meestal vinden op de website van de uitkeringsinstantie. Maar vraag er gerust naar als u het niet kunt vinden.
Onafhankelijk klachtbehandelaar
Heeft u een klacht over de dienstverlening van het BAD, Konnected of de gemeente op het gebied van werk en inkomen? Bijvoorbeeld omdat u geen reactie op uw vragen krijgt, u onjuiste informatie kreeg of een medewerker u onbeleefd behandelde. Dan kunt u terecht bij de onafhankelijk klachtbehandelaar werk, inkomen en schulden.
Henk van Soest is onafhankelijk klachtbehandelaar werk, inkomen en schulden. Hij is er speciaal voor mensen die hun inkomen van de gemeente krijgen. De klachtbehandelaar werkt onafhankelijk en zorgt ervoor dat alles eerlijk wordt behandeld. Zo kunnen inwoners hun klacht bespreken zonder zorgen om hun uitkering.
Als u een klacht indient neemt Henk van Soest binnen 1 week contact met u op om uw verhaal te horen. Samen met u wordt bekeken hoe uw klacht verder wordt behandeld. De klachtbehandelaar probeert samen met u en de gemeente of Konnected tot een oplossing van de klacht te komen.
De Nationale Ombudsman
Bent u niet tevreden over de manier waarop de uitkeringsinstantie of de onafhankelijk klachtenbehandelaar uw klacht afhandelt? Dan kunt u met uw klacht naar de Nationale Ombudsman. Dit moet u meestal binnen 1 jaar na de afhandeling van de klacht doen. Meer over wat de Nationale Ombudsman doet, vindt u op de website nationaleombudsman.nl.
Uitleg in eenvoudige taal vindt u op Watdoetdeombudsman.nl:
Meer in onderwerp:
Nationale Ombudsman
Nu melden