Ben je niet tevreden over hoe een uitkeringsinstantie (bijvoorbeeld de gemeente, UWV of de SVB) je behandelt? Dan kan je een klacht indienen.
Waarover klagen?
Je kan bijvoorbeeld een klacht indienen over de volgende dingen:
- Je hebt niet genoeg informatie gekregen, of verkeerde informatie.
- Je moet heel lang wachten op een oproep.
- Je wordt steeds niet teruggebeld.
- Je bent erg onvriendelijk te woord gestaan, bijvoorbeeld met discriminerende of kleinerende opmerkingen.
Ben je het niet eens met een beslissing van een uitkeringsinstantie (je aanvraag is bijvoorbeeld afgewezen)? Dan kan je geen klacht indienen maar moet je bezwaar maken tegen die beslissing.
Wacht je op een beslissing die al lang genomen had moeten worden? Dan kan je de uitkeringsinstantie met een brief om een dwangsom vragen.
Hoe klagen?
Je dient je klacht in door de uitkeringsinstantie te bellen of een brief te schrijven. Een medewerker van de instantie neemt dan contact met je op. Soms kan het probleem snel opgelost worden, maar soms is dat niet mogelijk. Dan krijg je een uitnodiging om je klacht te bespreken. Dat kan via de telefoon of op het kantoor van de instantie. Je mag iemand meenemen. De instantie moet je klacht binnen 6 tot 10 weken helemaal afhandelen.
Tip
Veel uitkeringsinstanties hebben een speciaal klachtenreglement. Daarin staat precies hoe je klacht behandeld wordt. Je kan dit vinden op de website van de gemeente, UWV en SVB. Maar vraag er gerust naar als jet het niet kan vinden.
Onafhankelijk klachtbehandelaar
Heb je een klacht over de dienstverlening van het BAD, Konnected of de gemeente op het gebied van werk en inkomen? Bijvoorbeeld omdat je geen reactie op je vragen krijgt, je onjuiste informatie kreeg of een medewerker je onbeleefd behandelde. Dan kan je terecht bij de onafhankelijk klachtbehandelaar werk, inkomen en schulden.
Henk van Soest is onafhankelijk klachtbehandelaar werk, inkomen en schulden. Hij is er speciaal voor mensen die hun inkomen van de gemeente krijgen. De klachtbehandelaar werkt onafhankelijk en zorgt ervoor dat alles eerlijk wordt behandeld. Zo kunnen inwoners hun klacht bespreken zonder zorgen om hun uitkering.
Als je een klacht indient neemt Henk van Soest binnen 1 week contact met je op om je verhaal te horen. Samen met jou wordt bekeken hoe je klacht verder wordt behandeld. De klachtbehandelaar probeert samen met jou en de gemeente of Konnected tot een oplossing van de klacht te komen.
De Nationale Ombudsman
Ben je niet tevreden over de manier waarop de uitkeringsinstantie of de onafhankelijk klachtenbehandelaar je klacht afhandelt? Dan kan je met je klacht naar de Nationale Ombudsman. Dit moet je meestal binnen 1 jaar na de afhandeling van de klacht doen. Meer over wat de Nationale Ombudsman doet, vind je op de website nationaleombudsman.nl.
Uitleg in eenvoudige taal vind je op Watdoetdeombudsman.nl:
Meer in onderwerp:
Nationale Ombudsman
Nu melden