Stress is een gevoel van spanning dat we ervaren als we teveel onder druk staan. Zorgen voor het gezin, het huishouden doen, werken, sporten, familie en vrienden. Het neemt allemaal tijd in beslag. Door al deze drukte kunnen mensen gestrest raken.

Omgaan met stress

Iedereen gaat anders met stress om. De één zal gewoon doorgaan, waardoor het uiteindelijk allemaal te veel wordt. De ander zal rustiger aan doen en meer tijd voor zichzelf nemen.

Ook het ervaren van stress verschilt per persoon. Waar de één al gestresst raakt bij het denken aan 1 taak, kan de ander na 10 soortgelijke taken rustig verder gaan. Als u stress herkent, wees er dan snel bij om problemen te voorkomen.

U kunt proberen beter te ontspannen. Zo herstelt u eerder van stress en tegenslag. Of u kijkt eens hoe u uw problemen effectief kunt aanpakken, zodat u niet in de stress schiet doordat de problemen zich opstapelen. Op de website Mentaalvitaal.nl vindt u hiervoor de oefening Problemen oplossen doe je zo.

Werkstress

Werken geeft veel mensen voldoening. Maar het kan ook een bron van spanning zijn. Werkstress kan ervoor zorgen dat u uw werk minder goed doet, of dat u vaker ziek bent. Als u te vaak deze klachten heeft, dan kan dit leiden tot een burn-out. Dit is voor alle partijen vervelend. Geef het daarom op tijd aan, als u last heeft van werkstress.

Op Check je werkstress kunt u testen hoe hoog uw risico op werkstress is. De test geeft ook inzicht in waar dit aan ligt en wat de werkstress kan verminderen.

Acute stress

Acute stress kan voorkomen wanneer u iets meemaakt waarbij sterke emoties naar boven komen. Een echtscheiding, de dood van iemand in uw omgeving of ontslag kunnen de oorzaak zijn van acute stress.

Bewegen

Bewegen is gezond. Niet alleen voor uw lichaam, maar ook voor rust in uw hoofd. Verschillende vormen van sporten en bewegen kunnen u een goed gevoel geven. Hardlopen kan bijvoorbeeld helpen tegen een depressief gevoel. Kijk wat het beste bij u past.

10 tips tegen stress

  1. Beweeg regelmatig
  2. Als u stress voelt opkomen, ga even wandelen.
  3. Maak u niet te druk over dingen waar u niets aan kunt doen.
  4. Luister even naar muziek om te ontspannen.
  5. Probeer dingen in een groter perspectief te zien.
  6. Probeer niet met te veel dingen tegelijk bezig te zijn.
  7. Neem regelmatig even tijd voor uzelf.
  8. Een hobby kan u een prettige vorm van ontspanning geven.
  9. Zorg dat u in uw pauze niet bezig bent met werk.
  10. Gezond eten zorgt voor rust in uw lichaam.

Kijk bij Tips om te ontspannen voor meer tips om tot rust te komen.

Het ongezonde effect

Door veel en langdurige stress heeft u meer kans op hart- en vaatziekten. Meer informatie over het tegengaan van hart- en vaatziekten vindt u op de website van de Hartstichting.

Hulp inschakelen

U kunt contact opnemen met uw huisarts als u veel stress heeft en er zelf niet meer uitkomt. Als u vooral last heeft van stress op het werk, kunt u ook contact opnemen met de bedrijfsarts.

Andere vormen van hulp zijn bijvoorbeeld cursussen of e-hulp (hulp via internet).

Organisaties

Huisarts

Alle 39 items
Huisartspraktijk Klunder

 0570-61 29 25 huisartsklunder.praktijkinfo.nlBinnensingel 107411PMDeventer

Huisartsenpraktijk Reddingius

 0570-61 21 94 huisartsenpraktijkreddingius.uwartsonline.nlBinnensingel 107411PMDeventer

Huisartsenpraktijk Sluimer

 0570-64 35 56 huisartssluimer.nlBinnensingel 107411PMDeventer

Cursus omgaan met stress

Alle 11 items
Centrum voor Transcendente Meditatie regio Salland

 tm.nlBergstraat 207411ETDeventer

Impluz

 0570-60 49 00 impluz.nlPikeursbaan 37411GTDeventer

Battal & Looman - Coaching & Training

 0570-57 22 65 battal-looman.nlvan Twickelostraat 137411SCDeventer

Hulpaanbod

Cursus omgaan met stress

Alle 21 items

Training stressreductie

Introducie in de Energie Psychologie

Training Innerlijke kracht

Introducie in de Energie Psychologie

Advies stress op het werk en burn-out

Alle 6 items

Begeleiding bij burn-out

Alle 52 items